مروری بر مستندهای محرمی نهضت در گفت‌وگو با سید عباس حسینی

از شرح شوق تا اشک بر سید الشهدا


مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در سالهای گذشته دست به تولید آثاری بخ مناسبت شهادت حضرت ابا عبدالله



به گزارش روابط عمومی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت، سه مستند شرح شوق، اشک و بامرام از تولیداتی است که به مناسبت ایام محرم و درباره عزادارای امام حسین علیه السلام تولید شده است

شرح شوق نفس کشیدن درهیأت

یکی از مستندهایی که نهضت درخصوص هیأت تولید و منتشر کرده مستند «شرح شوق» به نویسندگی و کارگردانی سید عباس حسینی است که در ده قسمت کوتاه تهیه شده است. شرح شوق روایت حضورافراد مختلف است از حضورشان در هیأت‌های امام حسین و از زاویه نگاه آنها. سید عباس حسینی کارگردان این مجموعه مستند گفت: برای ضبط این مستند به هیأت‌های مختلف رفتیم و در هر قسمت به یک موضوع پرداختیم. به طور مثال یکی از این قسمت‌ها درباره حضور کودکان در هیأت بود و عنوان «پابه پا از کودکی» را برای آن انتخاب کردیم. در قسمتی به انواع مرثیه‌هایی که در هیأت خوانده می‌شود پرداختیم. همچنین حضور شیرخوارگان در هیأت با عنوان «به روی دست پدر» به تصویر کشیده شد.

ویژگی مشترک یاران امام در مستند «با مرام»

عباسی درخصوص مستند دیگر خود با موضوع امام حسین و مکتب عاشورا گفت: همچنین لازم است توضیحی درباره مستند با مرام بدهم. این مستند در ده قسمت تولید و منتشر شد و درباره افرادی است که امام حسین (ع) در زندگی آن‌ها نقش داشته و علی رغم اینکه امام یاران متفاوتی از مذاهب مختلف داشته که برخی عثمانی مذهب، برخی مسیحی و مسلمان بودند اما در این مستند وجه مشترک یاران امام حسین را بررسی کردیم و درباره اخلاق و مرام آنها سخن گفتیم. در این مستند با افراد مختلفی گفت و گو کردیم و در هر قسمت یکی از صفات یاران امام را بررسی کردیم.

اثر گریه بر کشته اشکها در مستند «اشک»

وی مستند بلند «اشک» را از دیگر آثاری که در مرکز نهضت تولید شده عنوان کرد و افزود: من از کودکی در هیأت امام حسین بزرگ شده‌ام و با این فضا خاطره دارم. از موضوعات مهمی که همیشه در منبرهای مختلف به آن اشاره کرده‌اند اشک بر سید الشهداست. در مستند «اشک» درباره اهمیت اشک ریختن برای امام حسین صحبت کرده‌ام. و افراد مختلفی مانند احمد علوی، شاعر، عبدالحمید قدیریان نقاش و حاج حسین سازور پیرغلام و همچنین یک پزشک متخصص زنان و زایمان از آثار گربه بر مصیبت امام حسین صحبت کرده‌اند.

 

«آقای همه‌» راوی عزاداری در قوم‌های مختلف ایران

مجموعه مستند سه‌گانه «آقای همه» از دیگر مستندهای ساخته سید عباس حسینی است. حسینی در این مستندها به سراغ سه قوم رفته و ضمن به تصویر کشیدن سبک زندگی آنها ارادت آنها به امام حسین و ترکیب این سبک زندگی و نوع عزادراری را نیز به نمایش در می‌آورد. این سه مستند افرادی با قومیتهای مختلف مانند ایل بختیاری، قوم بنی عامری و ترکمن‌ها در استان گلستان است. بعد از حسینی، رضا اکبری قسمت چهارم این مجموعه را کارگردانی کرد و روای سبک عزاداری مردم لرستان در خرم‌آباد بود. یکی از ویژگی‌های این مستند این است که نگاهی به تاریخچه و آداب و رسوم مراسم عزاداری در خرم آباد و رسم خوابیدن در گل و چهل منبر می‌اندازد.

نظرات

برای نوشتن نظر ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید